LiBeRaL

آزادی خواه

LiBeRaL

آزادی خواه


♦ تاریخ نگار "روح الله زم"

يكشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۴۷ ب.ظ


روح‌الله زم (زادهٔ ۵ مرداد ۱۳۵۷ – درگذشتهٔ ۲۲ آذر ۱۳۹۹) خبرنگار، فعال سیاسی و مؤسس سایت و کانال تلگرامی خبری-تحلیلی آمدنیوز

وی پسر محمدعلی زم (روحانی، تهیه‌کننده، سینماگر و پژوهشگر ایرانی) بود. نوجوانی و جوانی‌اش در دوره‌ای سپری شد که پدرش ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت و روح‌الله دوره‌های تئاتر و سینما را همان‌جا گذراند.


روح‌الله زم که در انتخابات سال ۱۳۸۸ به ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نزدیک بود و با تحریریهٔ سحام نیوز (سایت حزب اعتماد ملی) همکاری می‌کرد، پس از رخدادهای انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال بازداشت و شکنجه شد. به گفتهٔ خودش در زمان بازداشت ساعت‌ها به میله‌های فلزی بسته شده بود و در حالت خمیده در مکانی نگهداری می‌شد تا اعترافات مورد نظر بازجویان علیه پدرش، مهدی هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی، محمد خاتمی و مهدی کروبی از او گرفته شود.

در خرداد ۱۳۹۰ روح‌الله زم با پاسپورت خودش از مرز قانونی گذشت و به مالزی رفت.

روح‌الله زم از مالزی به ترکیه و از آنجا به فرانسه پناهنده شد. همکاری‌اش با سحام‌نیوز قطع شد و «آمدنیوز» را تأسیس کرد. محتوای آمدنیوز ترکیبی از اخبار و اطلاعات راست و دروغ بود که زم ادعا می‌کرد مدارک و مستندات آن‌ها را از طریق ارتباطاتش در ایران به دست می‌آورد. او برای اولین بار از ماجرای ۶۳ حساب قوه قضاییه پرده برداشت. او بود که دربارهٔ وجود بدل سید علی خامنه‌ای سخن گفت و با جدیت پیگیر اتهام سعید طوسی (قاری قرآن متهم به تجاوز به کودکان) بود.

اعتراض‌های دی ماه ۱۳۹۶، نقطهٔ عطف زندگی روح‌الله زم و کانال آمدنیوز بود که به اتاق جنگی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده بود. بر اساس برخی شواهد، آمار بازدیدهای این کانال در برخی از روزهای دی ماه ۹۶ بیش از دو میلیون بود. تلگرام در همان روزها به درخواست وزیر ارتباطات ایران و به خاطر انتشار محتوایی که «دعوت به درگیری مسلحانه» عنوان شد، کانال آمد نیوز را مسدود کرد اما خیلی زود کانال دیگری به نام «صدای مردم» جای آن را گرفت. چند ماه بعد و در اردیبهشت ۹۷ دولت ایران، پیام‌رسان تلگرام را به‌طور کلی فیلتر کرد.[۷]

روح‌الله زم در مهر ۱۳۹۸ در سفر به عراق بازداشت و به ایران منتقل شد. در ۲۲ مهر وی روبه‌روی دوربین سپاه پاسداران اعتراف کرد که «اعتماد به کشورهای دیگر اشتباه است». او اولین نفری نبود که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی علیه خودش «اعتراف» می‌کرد.

روح‌الله زم در سحرگاه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۹ بوسیله دار اعدام شد به نوشتهٔ خبرگزاری هرانا، زم روز پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ از بازداشتگاه ۱ الف سپاه در تهران به بند ۸ زندان رجایی شهر کرج (بند سپاه پاسداران) منتقل شد و پس از گذشتِ ۲۴ ساعت، برای ملاقات با خانواده‌اش به زندان اوین برده شد و چند ساعت بعد، مجدداً به زندان رجایی شهر بازگردانده شد. او از زمانِ انتقال تا هنگامِ اعدام در اعتصاب غذای خشک بود.